Hemmets alla vinklar

Idén med min stege är att jag kan hänga olika saker på den. Exempelvis ljuslyktor eller blommor men det får inte bli för mycket. Att hänga upp det i en stark koppartråd är för att det ska se ut lite som (jag tog vad jag hade). Spontana lösningar kan vara bra.
Nydligen fick jag ett diskställ av pappa vilket Basse var mest tacksam för. Han var trött på att sätta i de små spikarna varje gång i det förra diskstället i trä. Trä var finare men här fick jag ge mig eftersom kvalitén inte var något vidare.

Grillat

Håller ni inte med om att mina bilder har blivit bättre? Eftersom min kamera inte är det allra bästa så får man anstränga sig mer och vrida och vända på olika vinklar istället för att tröttna och gå därifrån när inte första bilden blir bra. Jag älskar att laga mat och baka som ni vet men har nu blivit trött på det klassiska kött och potatis grejen. Istället varierar jag mig lite som här då det blev en sallad i litet tortilliabröd på grillen till köttet. I mitt bröd har jag avokado (älskar det grillat), rödlök, tomat, riven ost, salt, peppar, hackad vitlök, limesaft och lite! tabasko.

Shopping

Shopping från Karlssons i Västervik

Paddling

Basse och jag var ute och paddlade i Stångån. Vi började i Solbacka och avslutade vid riksväg 40. Vi övernattade i tält vid Försjön där vi även badade och grillade vid solnedgången. Basse fiskade också när vi kom ut i den lite större sjön. Mysig och avkopplande paddling med min älskling. Vi är ett bra team där i kanoten!

Skara Sommarland

Turnén fortsatte till Basses familj i Vimmerbytrakten men vi var inte här för att stanna eftersom Basses föräldrar hade en överaskning. De hade hyrt en stuga i Skara Sommarland så dit åkte vi i minibuss. Det var väldigt länge sedan jag var där men minst lika roligt som jag mindes. Verkligen bra att det är både vattenland och tivoli.

Hus

Min mamma har precis köpt ett hus som vi besökt. Under vår Västerviksturné arbetade vi i trädgården och grillade på kvällen. Vi var också nere på stan under visfestivalen och även ute vid Lysingssbadet och åt mat med pappa.
En dag åkte vi ut och seglade till Spårö där vi badade och åt lunch.

En dag i solen

En ledig dag ser ofta ut såhär hos oss:
Solar på kullen eller nere vid vattnet och köper med glass påvägen hem.
Till mat blir det en risotto eller en kött bit.

paddling

Snart avslutar vi vår andra smålandsresa för sommaren. Men inte än eftersom Rebeca och Hampus kommer hit och vi ska paddla i stångån och övernatta någonstans i tält. Ni får bilder senare för jag sitter nog i en kanot just nu.

Middag

Middag med vänner från förra veckan.
Förrätt: Bakade pinnar av glutenfri pizzadeg, kryddade med salt och origano
Drink: Blåbärsmojiito
Middag: Grillning på elgrill, egen senapsglaze och färskpotatis till
Dessert: bärtårta

framkallade bilder

foton på lina

Shopping

Nu blev det lite bra och ha saker igen, eller?
Godis från cloetta boden. Man ska passa på när det är billigt och finns andrahands sortering av limosiner.
En kartång rödvin och sedan en tur till H&M där jag hittade två par skor och ankelstrumpor. Basse sa att jag var tvungen att byta skor för han skämdes (hade likadana fast med två års smuts och slitning plus hål i hälen).

Fåglar

Fina fågelbilder tagna av Basse med min kamera

tårtstugan

Hejsan i tårtstugan! En bra tårta görs lätt av sockerkaksbotten. Häll smeten i en hyfsat djup form så att du sedan kan skära den på mitten (så att det blir två eller tre lager kakbotten). Det går bra att ha samma kräm både innuti och över tårtan. Jag har provat olika varianter och den senaste blev mer fruktig. Jag kokade ihop en marsansås och lät svalna. Vände i den i vispad grädde och skrapade även i två passionsfrukter. Toppa gärna med frukt och bär.

Belysning på balkongen

För att man ska kunna njuta på balkongen under både natt och dag så har jag satt dit lite mer belysning. Dessa lampor kostar 10 kr styck på Jula och är enkla att bara sticka ner i en blomkruka. Jag måste säga att de är väldigt bra och lyser tillräckligt mycket! Kan starkt rekommenderas till både hus och lägenhet.

Det finns tusentals sjukdomar men bara en hälsa.

Så därför är det mycket solkräm som gäller på stranden! Basse och jag har åkt ner till stranden i Johannelund några gånger nu och den är väldigt bra. Det är ett stort plus att det endast tar 10 min för oss att cykla dit. En sallad är en bra lunch att ta med sig men sist fikade vi bara och hade med en tårtbit som jag bakat. Det som är negativt är att jag alltid förlorar på yatzy där.. Det finns även ett litet hus där man kan låna kupp, vollybollar eller pingis m.m. Idag är jag ensam hemma så jag ska fixa med lite blommor, gå promenad och ikväll träna yoga på friskis.

glöm inte solkrämen ;)

Håll inte tillbaka dig själv, du är allt du har

Hej på er! När jag var på Ikea häromdagen fick jag med mig en del hem. Egentligen borde jag kanske inte slösa pengar på sommaren men det kändes bra att köpa något jag behövde och som jag har tittat på länge där. Jag har aldrig tidigare köpt sängkläder, har alltid fått i present och så men nu slog jag till på något jag tittat på länge. Det blev också en återvinningspåse som underlättar när man bär ut skräpet istället för en papperspåse som går sönder. Man kan även ta med den till stranden som väska. På Ikea blev det också lite ljus, diskborstar, ett täcke m.m. Basse och jag gick vidare till Rusta där vi köpte garn, lakan och en tidningslåda.

Kreativitet är smittsamt, för det vidare!

På senare tid har jag fört in lite enkla inredningsdetaljer i hemmet utan att lägga ner så mycket pengar.
På min "idévägg" på kylskåpet har jag satt upp några söta fågelbilder som jag köpt på Ikea. De kommer komma till användning ev som presentkort.
I ljuslådan har jag lagt i knappar istället för prydnadsstenar eller liknande. Det blir mer personligt!
Jag har också plockat in naturen i form av en pinne. Den ligger i fönsterbrädan men man kan också ställa den i en vas.

Viljan drar halva lasset

F: vila
L: intervall flex 60 min
S: vila

Det bästa sättet att förutspå framtiden är att skapa den

Med små delar kan vi skapa framtiden och en liten del som jag ser fram emot varje vecka är att ta ett kort från spelet "52 weeks of romance". Jag beställde spelet från coolstuff och det kostade ca 145 kr. Spelet går ut på att ta ett kort varje vecka och skrapa. Ena veckan är det min tur och andra veckan ska killen ta ett kort. På korten står det olika romantiska befallningar. På mitt kort den här veckan stod det att jag skulle få en önskedag så igår var det min dag då jag fick bestämma allt. Korten räcker ett helt år. Min önskedag igår såg ut ungefär såhär:

10.00 En god frukost serverad vid bordet
11.30 Gå ner till badplatsen i Johannelund och spendera dagen
13.00 Äta picknick och fika samt spela kort och chilla (jag badade även för första gången i år)
15.30 Cykla vidare till Cloettaboden i gamla Linköping och köpa godis
16.30 Få lagad fiskgratäng
18.30 Skivstång/intervall träning på friskis
20.00 Ett skönt bad med gott att dricka
21.00 Filmmys (jag väljer film) det blev filmen "Stolen"

Förlorat guld kan återfås, aldrig förlorad tid

Lite tid har spenderats med vännerna från klassen, vi har alltid lika roligt. Den här gången kom brudarna hem till mig för en drink och lite snittar och kakor som jag gjort iordning. Gurksnitten måste jag rekomendera! Skär av en gurkbit och gröp ur till en liten skål. Blanda en burk kesella med en påse dill dippmix. Klicka i alla grukorna och toppa med en liten dillkvist. Man kan även hälla i någon skagenröra och sedan toppa med räka. De andra kakorna ni ser är  chokladdoppade marsmellows doppade i kokos och en kokostopp med lakritsbitar i.
Efteråt gick vi ner till Strandgatan och bowlade. Eftersom Suzan förlorade fick hon bjuda hem oss alla på lunch en dag. Vår kväll avslutades med fika på Steves Coffee.

Med blomster kan man berätta det osagda

One life, live it!

Jag har verkligen blivit en livsnjutare såhär på sommaren eftersom jag är ledig och bara går runt och skrotar (som min pappa brukar säga). Man ska helt enkelt försöka göra allt som ger energi och glädje, det är för mig att livsnjuta och såklart visa uppskattning för omgivningen och vara mycket i naturen. Basse och jag har gått mycket promenader och här gick vi förbi "tornet" som vi kallar det och åt. För Basse var det brunch eftersom han inte äter frukost och för mig var det mellanmål. Ikväll är det yoga som står på mitt schema och nu håller jag på att baka tårta