Sluta stressa sönder

Jag fick en bra kommentar som gav mig inspiration till ett nytt blogginlägg om hur man egentligen ska klara av allt. Jag kan bara utgå från mig själv när jag skriver det här men ibland känns det som att allt omkring sliter i en från olika håll så att man snart går sönder. Alla behöver hitta sina egna små ideér för att det inte ska få ske. Mia Törnblom skriver om olika typer av stress. Positiv stress är kortvarig och utsöndrar adrenalin så att vi kan kämpa hårt en kort stund. Negativ stress är långvarig och kan göra oss sjuka, man presterar desutom sämre och behöver minska arbetsbelastningen på kroppen.
 
Jag minskar min belastning genom att planera! Min omgivning vet att jag är ett planeringsfreak men det kan vara positivt. I min kalender skriver jag tre små punkter på varje dag som jag kan fylla upp. Sedan är det stopp och då får man träffa en vän eller så en annan dag istället. Förutom de tre punkterna finns plugg, disk och sådant. Ex:
  • jobba på förskolan Växthuset
  • tvätta
  • baka pitabröd till lunchmackor
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebeca

Tack för tipset! Jag har försökt följa ditt råd idag och bara göra tre saker. Det blev plugga, göra storkok och gå till affären. Mer bra tips välkomnas!

Svar: Roligt! Hoppas det funkar för dig med. Man vet att det får inte plats med fler saker på listan än idag så det är onödigt att stressa upp sig eftersom det är länge kvar
Annika

2013-09-01 @ 20:01:49
URL: http://becaaah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0